Cum a inceput Ariana scoala
Acum 2 ani! Am scris asta pentru familie si mai ales pentru Strabunica Cici, care a fost mereu in mod special interesata de cum e la scoala aici, si careia ii povestesc cu mare drag. Acum stim la ce sa ne asteptam cand va incepe Emma scoala, si cu siguranta o sa avem mai putine emotii. Ne-am convins in acesti 2 ani ca odraslele noastre sunt si vor fi pe maini bune la scoala aceasta. Mai am povesti si mai actuale - vor urma. :)
Aceste activități au început
in aprilie si se termină în 14 iulie. In 7 iulie am avut seara părinților la școala,
unde era indicat sa mergem fără copii (din motive evidente), așa ca am fost
doar eu, Dan rămânând cu gălăgioasele acasă. Întâlnirea s-a ținut in sala lor
de evenimente și cred ca au fost cel puțin 60-70 de persoane. Am primit la
intrare un dosar pe care era numele copilei (puțin greșit, dar s-a rectificat
imediat) în care erau o grămadă de informații. Efectiv am fost uimită cât de
frumos au pregătit totul, deși multe informații le găseam cu siguranță si pe
site-ul scolii. Nu informații in stilul “ca pentru proști” ci informații
coerente despre cam tot ce face copilul la școala, despre programul copilului,
despre Școala de pădure (Forest school), etc etc. Am sa scriu mai pe larg și
pun poze despre cam fiecare in parte.
Ea chiar și-a dorit să fie
în clasa de leoparzi, și noi ne bucurăm că a nimerit acolo, deoarece învățătoarea
Miss Street este și team leader pentru Reception și este mai experimentată, în
timp ce la tigrii învățătoarea este in maternitate și este o alta care ocupă
postul temporar. În orice caz, împărțirea copiilor s-a făcut după vizitarea lor
la grădinițe (da, învățătoarele si asistentele lor au vizitat toate grădinițele
și îngrijitoarele autorizate din zona, de unde știau că le vin copii noi), unde
i-au observat în mediul lor și au ținut cont de recomandarea personalului de la
grădiniță cu privire la care copii ar fi bine sa fie împreună la școala si care
ar fi bine sa fie separați. Noi și părinții Ericai am solicitat ca fetele să
fie împreună și la școală, pentru că nu doar sunt prietene bune, dar există și
un pic de competiție între ele și până acum le-a fost benefică. În orice caz,
după anul acesta de Reception, copiii se “shuffle”-uie, se amestecă din nou. În
plus, clasele de leoparzi si tigri sunt separate doar puțin, adică ele comunică
printr-o zonă comună, așa că oricum copiii interacționează între ei.
Deși programul de școala
pare lung, de fapt nu e atât de groaznic, pentru că între 9 și 12 au activități
școlare, apoi o ora până la 13 este pauza de prânz, apoi de la 13 la 15 sunt alte activități, de tip
Forest school, sport, inclusiv joacă la cei mici (care de fapt se joacă mare
parte a timpului), iar la 15 încep să se pregătească de plecare. Deci una peste
alta au 5 ore pe zi de școala, în fiecare zi, în fiecare an școlar.
Și cred că e foarte bine
așa, cel puțin părinții știu clar când iese copilul de la școală și pot face
aranjamente să îi ia fie părinții, fie duși la after school ca atare.
Toate acestea se pot achiziționa
în orice supermarket, de la Tesco, Asda pana la Marks & Spencers, si in funcție
de magazin diferă prețul și calitatea (oricum, sunt foarte ieftine – de exemplu
3 tricouri la 6 lire, 2 fuste la 5 lire etc). Evident am făcut o mică cercetare
online să vedem ce spun mamele, și am ajuns sa cumpăram din mai multe locuri
diferite piese, pentru că deși sunt impuse de școala, unele au mici detalii
simpatice, cum ar fi un buzunar cu fluturaș, un fermoar cu inimioara, sau
rezistență mai bună la spălat. Am cam luat deja tot, ne mai trebuie vreo 2
pantaloni (sa fie, pt vreme friguroasa) si pantofi. Ariana a încercat piesele cumpărate
și a fost tare mândră de ea, pentru că arăta ca o mică școlăriță. Poze vor urma
la momentul t…
O alta activitate de la școală
va fi Forest School, pentru ca școala are o zona speciala pentru asta. Ariana
deja știe cum e, pentru ca au fost de la grădiniță de vreo 4-5 ori acolo, dar a
fost de mare efect, pentru că am observat un salt al încrederii pe care o are în
capabilitățile ei fizice, e mult mai curajoasă dar și atentă. Vizitele la
Forest School sunt o bună ocazie pentru copii nu doar să își dezvolte încrederea
de sine dar și să se apropie de natură, să învețe despre plante, păsări,
insecte. Conceptul ar veni se pare din Scandinavia, și știu că acolo au grădinițe
a căror activitate se desfășoară în permanență în zone de pădure, indiferent de
vreme (brrr... ). La aceste sesiuni sunt bineveniți si părinți voluntari care
pot să ajute, așa că probabil Dan își va lua o zi cândva sa meargă.
Începem școala,
nu e noutate. Până ieri era o chestie care da, știam că se întâmplă, cândva
anul acesta. Acum e o certitudine, iar ceasul ticăie.
Din aprilie
imediat ce am primit confirmarea locului la școala din Waterbeach (în ianuarie
s-a aplicat online), școala a trimis la grădinițe fiecărui copil programul de activități
prin care se dorește tranziția copilului de la grădiniță la școală. Program
care se desfășura pe 2 pagini (am sa trimit si poze!), cu activități de tip
“Come and play” (copiii au fost duși de la grădiniță si s-au jucat liber pe
acolo vreo ora, interacționând cu personalul didactic), “Story time” (copiilor
li s-a citit povesti, apoi li s-au pus întrebări, au primit apoi cate un abțibild
pe piept pentru ca au ascultat frumos), “Teddy bear’s picnic” (un picnic la
care își pot duce jucăria preferata), “Come and have lunch” (prânz la școala împreună
cu cei care termină Reception class (clasa pregătitoare), si unde pot participa
și părinții). La restul activităților puteau merge fie de la grădiniță, fie
dacă activitatea era în afara orelor de grădi, erau duși de părinți, dar aceștia
erau încurajați să aștepte afara. Plus că au fost vizitați la grădiniță de către
învățătoare, pentru a fi observați în mediul lor de joaca, și a observa relațiile
dintre ei, și a primi recomandări din partea educatoarelor cu privire la ce
copii ar fi bine să fie în aceeași clasa (am să scriu mai încolo despre clase)
sau dimpotrivă, pentru care dintre ei ar fi benefic să fie separați de un anumit
alt copil.
La majoritatea activităților
de acomodare (ei ii spun Induction) au fost duși de la grădiniță, fiind in
timpul programului de grădiniță. Mai puțin la Teddy bear picnic, unde n-au avut
personal suficient la grădiniță ca să plece o parte din ei cu copiii, și ziua
cu prânzul, unde era recomandat să vină cu părinții. Așa că despre acestea știu
să spun mai multe, dar oricum Ariana a fost extrem de încântată după fiecare
“excursie” la școală.
Teddy bear picnic
a avut loc de fapt în sala de spectacole – fiecare copil și-a adus ursulețul
preferat, sau o jucărie de plus – noi am fost cu un ponei, evident. Vremea nu a
fost grozavă, părea că va ploua, așa că au pus pături pe jos acolo în sală, iar
noi mamele (care aproape fiecare aveau cate un cărucior cu un bebeloi mai mic
sau mai mare) am stat afara privind prin geamuri la copii. Au fost serviți cu biscuiți,
au băut apa, au conversat între ei, apoi învățătoarea i-a adunat pe toți in
jurul ei și au cântat, și ursuleții/poneii au dansat.
Acum despre informațiile
primate in dosarul de la seara cu părinții.
Prima pagină
specifică în ce clasă va fi copilul și care este educatoarea și asistenta. Clasele
sunt denumite atractiv, nu cu litere, ci cu nume de animale. Așa că Ariana va
fi la clasa de leoparzi (Reception Leopards), iar cealaltă clasa de Reception
sunt tigrii. Apoi in clasele următoare sunt alte animale, de la urși panda, la
foci și alte bipede si patrupede sau înotătoare (mamifere sau nu :P ).
Alte informații
din dosar au cuprins programul după care încep efectiv cei mici școala. Pentru
că deși școala începe între 1-5 septembrie (în cazul nostru în 5, e în funcție
de școală, nu e impus de minister!), cei de la Reception încep inițial prin a
merge câteva ore dimineața sau după-amiaza, prin rotație cele doua clase, apoi după
câteva zile stau și la prânz, urmând ca abia după vreo 2 săptămâni să înceapă
full time.
Dar de fapt
Reception începe în 12 septembrie, deoarece în săptămâna 5-9 septembrie învățătoarele
fac vizite acasă FIECARUI copil (desigur, cine vrea poate refuza). Așa că la ședința
cu părinții ni s-a cerut să ne alegem o zi și un interval orar de jumătate de
ora în care învățătoarea și asistenta ei (în cazul nostru asistenta e mai în vârstă
decât învățătoarea) vin acasă, discută cu părinții dar mai ales cu copilul.
Rolul acestei vizite este ca în prima zi de școală să existe deja o conexiune
mai personală între personal și copii, care la activitățile de la școala a fost
mai mult la nivel de grup. Spunea învățătoarea că e tare plăcut pentru copii să
li se vorbească în prima zi de școală despre o jucărie sau o carte pe care au
arătat-o învățătoarei acasă la ei. Plus că se simt deja confortabil cu învățătoarea
și asistenta, dat fiind ca au interacționat in mediul lor personal de acasă.
Mi se pare o idee
extraordinara, iar integrarea lor la școala nu știu daca se poate face cu mai
multă blândețe. Noi însă suntem un caz fericit, că eu sunt acum acasă, dar alți
părinți își iau concediu plătit sau neplătit, daca nu mai au zile de concediu,
pentru a sta acasa in saptamana aceea de vizite, desi vizita lor e doar
jumătate de ora, pentru că nu au cu cine lăsa copiii. Deci școala începe dar de
fapt nu începe. Asta e, din fericire la noi acum e simplu, iar cand va începe
Emma școala (care va fi ca mâine) vom ști si ne vom pregăti ca atare.
Așadar după multe
pregătiri și interacționări, într-un final încep școala full time. Probabil
copiii (si părinții) abia vor aștepta. Activitățile nu vor fi mult diferite de
cele de la grădiniță, adică joaca va fi activitatea lor principal, iar învățarea
se va face prin joaca. Spunea directoarea că ei învață fără să-si dea seama,
iar din cele auzite de la părinții ai căror copii termina acum Reception, se
pare ca progresele pe care le fac sunt semnificative. A, și nu se dau note ori
calificative – se face evident un raport periodic, care se discută cu părinții,
dar atât.
Programul full
time de școală (la toate școlile din tara) este de la 8:50 la 15:20. La 8:50 există un loc anume (am primit harta
scolii și este specificat clar) unde îi predăm învățătoarei, iar la 15:20 îi
preluăm tot de acolo. Am primit un formular pe care trebuie să specificăm până
la 6 persoane care aduc/duc copilul la/de la școala. Dar dacă e cazul să fie
luat copilul de altcineva decât una dintre persoanele de pe lista oficială,
atunci trebuie să anunțăm, desigur.
Tot referitor la
program, am primit deja structura următorilor 2 (DOI!) ani școlari. Aici școlile stabilesc
exact data cand încep trimestrele, dar se încadrează în anumite limite, adică
evident anul școlar începe în septembrie, pe la început, vacanțele sunt cam în același
timp, dar pot fi diferențe de 2-3 zile între scoli. Nu exista situații penibile
de tipul „ministerul a decis că școala începe de fapt in x septembrie”, anunț făcut
cu 3 zile înainte să înceapă școala, cum știm ca au tot fost in Romania in
ultimii ani. Așa, părinții își pot planifica din timp serviciul, concediul când
are copilul vacanță, cluburile de vacanță (si la acelea înscrierile se fac
foarte din timp).
Masa de prânz
poate fi ori pachețel adus de acasă, ori mâncare calda gătită și servită de
personalul de la bucătărie. A fost extrem de util să mergem acum in iulie să ia
copiii prânzul la școala, iar părinții să asiste, pentru că am putut observa
cum se desfășoară lucrurile și fiecare poate alege varianta potrivita pentru
copilul din dotare. Așadar prin luna mai (apropos de plănuit din timp!) au
trimis la grădiniță formulare de participare la acel prânz de probă, în care
puteam alege să mergem în una din doua zile din iulie, puteam alege meniul sau
chiar să aducem pachețelul de acasă daca dorim. Dacă selectam sa servim mâncarea
gătită de ei, așa cum de altfel a făcut marea majoritate, mai adăugam
formularului si 2.20 lire. Așadar in 14
iulie am luat copila de la grădiniță și am mers la școală cu Emma după noi,
desigur. Am profitat că tot suntem acolo și am dus și fișa de înscriere, lista
cu persoanele autorizate să o ducă/aducă la școală și am cumpărat și geanta de școală.
La 11:45 fix a apărut
învățătoarea și ne-a îndrumat către sala în care se ia masa. Aceasta este de
fapt aceeași sală în care se fac spectacole, se țin ședințe – e o sala mare,
iar zilnic se aranjează și se strâng mesele și scaunele. Erau să zic cel puțin
100 de locuri, și din cate am înțeles clasele iau pe rând masa. În fata salii
erau aliniate 3 vitrine cu mâncare, ca la autoservire, doar că erau doamnele de
la bucătărie care punea în farfurii mâncarea – în acea zi meniul era fie carne
de curcan cu cartofi și legume fierte, fie ceva paste, fie cârnați cu nu știu
ce. Noi am știut de când am dus formularul ce se va servi in acea zi, așa că
alesesem curcanul. Copiii au stat la rând, eu sau părinții au cerut ce doresc, și-au
preluat farfuria, eu mă rugam în gând ca Ariana sa n-o împrăștie pe jos, și
ne-am așezat la una dintre măsuțe (erau cu 8 locuri, părinții puteau sta alături
de copii). Au venit încă două fetițe de la ea de la grădiniță și au stat cu noi
(una era evident Erica!), au mâncat frumos, apoi la final învățătoarele au îndrumat
copiii unde să-și ducă farfuria, cum să-și arunce resturile rămase (din nou rugăciuni
aprinse îmi treceau în gând, dar am fost plăcut surprinsă să aflu – abia acum!
– că Ariana face asta și la grădiniță, și deci știa ce are de făcut). Apoi
ne-am dus la ultima vitrină, cea cu desert, de unde a putut alege una din 3
variante de desert (iaurt cu fructe, prăjitură cu custard, un soi cremă de
vanilie, sau fructe – surprinzător, a ales prăjitura, pe care a topit-o!). Una
dintre doamnele de la bucătărie este mama unui băiețel cu care Ariana e la grădiniță,
și-i va fi coleg, deci ea o știa pe Ariana și a fost bine că a fost și o fata
cunoscută între doamnele care serveau mâncarea. După desert, a urmat din nou să-și
ducă farfuria la locul cunoscut, de data aceasta deja fără să ne spună cineva,
că știam ce și cum. A fost un prilej foarte bun pentru părinți să vedem cum se
ia masa, să vedem ce se servește (meniul pe 4 săptămâni este pe site-ul
scolii!) si sa-i vedem cum devin ei independenți. Pentru că ăsta a fost
sentimentul, Ariana știa ce are de făcut, a spus chiar „te rog” si „mulțumesc”,
a folosit cu încredere cuțitul si furculița pentru a-si tăia singura carnea
(altor copii le tăiau părinții), iar eu doar am asistat uimita de ce copil de
mare si descurcăreț am. În tot acest timp, Emma a stat foarte cuminte în
Marsupi, a privit mirata în jur, iar în final a adormit. Învățătoarele au stat
de vorba in timpul mesei câte puțin cu toți copiii si părinții; la un moment
dat au venit să servească masa și copiii care sunt acum în clasa Reception,
ne-am salutat si am stat puțin de vorbă cu unii pe care îi cunoștea Ariana,
apoi am plecat.
Acum referitor la
vestimentație, școlile de aici încă impun purtarea uniformei. În ghidul primit
de la școala este specificat ce culori sunt cele agreate de ei, și ce piese se
vor purta. Așa că avem tricou polo sau cămașă alb sau albastru deschis,
pantaloni, fustă sau sarafan de culoare închisa, jachețică (cardigan)
bleumarin, pantofi negri si ciorapi lungi de culoare închisă. Vara se mai folosește o
rochiță cu pătrățele alb cu albastru deschis, seamănă cu ce aveam si in Romania
cand eram eu mica, dar diferă materialul, împreună cu șosete scurte albe.
Geanta de școala (book bag) recomandata este o geanta de umăr ordinara, de
culoare închisă. De asemenea, trebuie avut echipamentul pentru educație fizica,
ce constă dintr-un tricou alb, pantaloni scurți închiși la culoare si niște teniși
negri care se închid de preferință cu scai. Da, șoc și groază, nu ne vom întrece
cu cine are cel mai șmecher trening de firma?! Sau ghiozdan care costă cat
PIB-ul unei țări subdezvoltate din Africa? Ce ciudați! J
Școala oferă posibilitatea de a achiziționa de la ei
anumite piese cu logo-ul scolii, dar având în vedere că ne trebuie vreo 5
schimburi (se pare că la clasa pregătitoare au multe activități în care se murdăresc
foarte tare), lumea e practică și cumpără doar câteva piese de la școala, cum
ar fi geanta, o jacheta.
Va fi interesant
cu uniforma, ne scutește de bătaia de cap cu privire la ce îmbracă în fiecare
zi. De asemenea, va trebui sa se îmbrace și dezbrace repede, că la educație
fizica trebuie să se schimbe, la fel și la balet, că din toamna va continua să
facă balet cu aceeași profesoară, dar la școală, imediat după ce termina orele.
Vom avea activități
si din toamna, adică miercuri va fi balet, luni după școală continuăm să mergem
la înot, și vineri va continua pianul. Toate îi plac foarte mult, cel mai mult
deocamdată îi place la înot, apoi la pian, iar baletul e pe ultimul loc
(probabil pentru că nu mai e ceva nou, are mai bine de un an de când merge).
Sunt foarte încântată că acum copiii din zilele de azi au atâtea oportunități, mă
bucur ca le putem oferi variante și ei pot alege ce doresc să practice.
Probabil pe viitor vom încerca tenis și alt sport, poate alte instrumente
muzicale, orice își vor dori ele.
Înot vor face si
la școala, in trimestrul de vara, deoarece școala are piscina încălzita, iar
Ariana până atunci va fi probabil deja foarte aproape sa înoate singură.
PTA – Parent
Teacher Association – este o organizație caritabilă al cărei scop este strângerea
de fonduri pentru școala. Pentru că, deloc surprinzător, școlile nu primesc
nici aici suficiente fonduri. Așa că acest PTA organizează tot soiul de
evenimente, cum ar fi târgul de vară și de iarnă, parada de Feast, discoteci,
cu scop de divertisment dar mai ales cu scopul de a aduna fonduri pe care apoi
le pun la dispoziția scolii. Spre exemplu chiar in acest s-au cumpărat mobila
noua de 3000 de lire la clasa Reception, cârti de 2000 de lire (o, am uitat să
spun ca școala are o biblioteca foarte bine pusa la punct), 2500 de lire pentru
curtea clasei I, si alte echipamente pentru zona de joaca. Fondurile se strâng
de obicei din evenimente (se vând prăjituri făcute de mame, se fac tombole,
etc), dar există un sistem de a contribui cu efort minim, făcând cumpărături
online la unul din 2000 magazine (Tesco, Amazon, Argos, Next, etc) si folosind aplicația
easyfundraising, si activând donațiile către fundația Waterbeach PTA. Un
procent mic din suma cheltuita, nu știu exact cat, din cumpărăturile online se
va dona asociației, fără ca părinții să cheltuie în plus. Si la cat de
mulți își fac cumpărături
online, s-ar aduna ceva bănuți.
Mi-am manifestat dorința
să mă implic in comitetul acestei organizații (cine dorea se putea înscrie),
dat fiind ca avem 2 copii care vor beneficia de dotările acestei scoli, dar si
pe motivul ca as vrea sa fiu cât mai aproape de școală și toate aspectele ei,
dat fiind ca nu sunt foarte familiarizată cu sistemul. Așa ca e un prilej bun
sa fac ceva pentru comunitate si implicit pentru copiii mei, iar efortul nu e
cine știe ce, se face o ședință lunara si la evenimente stau la vreun stand,
mai fac vreo prăjitură (cu plăcere!), mă îmbrac in Moș Crăciun (glumesc,
evident, mă voi îmbracă in ren!).
Of, bine ca am
apucat sa scriu toate acestea, nu mi-a luat decât 3 săptămâni... Acum va trebui
sa ne mobilizam ca pana in ziua in care Miss Street ne vizitează acasă sa
completam caietul „All about me”, pe care ea il va lua cu ea. In acesta vom
scrie si vom pune poze - despre familie, animale, prieteni, jucării preferate, mâncăruri
care-i plac sau nu, locuri care ne plac, lucruri care ne place să le facem și
ce așteptări are Ariana de la școala. Cred ca va ieși frumos! J
Comments